شهر بادگیرها

یزد شهری مقدس و پاک بوده و وجه‌تسمیهٔ این شهر، سرزمین مقدس و شهر خدا است

شهر بادگیرها

یزد شهری مقدس و پاک بوده و وجه‌تسمیهٔ این شهر، سرزمین مقدس و شهر خدا است

یزد اولین شهر خشتی جهان و دومین شهر تاریخی بعد از ونیز ایتالیاست شهری معروف به بادگیرها، مناره‌ها و زیبایی معماری خاص
شهر بادگیرها

ای شهرمن که تو بهتر ز جان من

از حیث علم سرآمد به کشوری

اندر دل کویر، نگینی منوری

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۸ دی ۹۸، ۱۴:۳۸ - pooria khalilinia
    عالی
نویسندگان

کویر دروازه قرآن کویری چشم نواز و بی نظیر در قلب ایران یکی از زیبا ترین و پربازدید ترین کویر های ایران است که هر ساله گردشگران و دوست داران طبیعیت و کویر بسیاری را به خود جذب میکند .استان یزد از جمله نقاط ایران است که از زیبایی طبیعت کویری بهره فراوان دارد. کویرهایی که سکوت و شن­‌های روان و آسمان پرستاره بی­‌نظیر و طبیعت وهم‌انگیز، در همان برخورد اول، دل هر گردشگری را می­‌رباید.یزد مرکز استان و شهرستان یزد در مرکز ایران است. بین رشته‌های شیرکوه در دشتی گسترده به نام دشت یزد ـ اردکان قرار گرفته‌است .شهرستان یزد در دره‌ای خشک و پهناور بین کوه‌های شیرکوه و خرانق، در ۱۵ درجه و ۵۳ دقیقه تا ۴۰ درجه و ۵۴ دقیقه درازای خاوری و ۴۶ درجه و ۳۱ دقیقه تا ۱۵ درجه و ۳۲ دقیقه پهنای شمالی واقع شده‌است. این شهرستان از سوی شمال به شهرستان‌های میبد و اردکان از خاور به شهرستان‌های اردکان و بافق، از باختر به استان اصفهان و از جنوب به شهرستان تفت، ابرکوه و مهریز محدود می‌شود. میانگین بلندی شهرستان یزد از سطح دریا ۱۲۰۰ متر است.

طبیعت استان یزد شاید گرم و خشک باشد ولی بسیار بکر و زیبا است. این استان به عنوان یکی از مناطق ویژه گردشگری همه ساله میزبان چندین هزار نفر از سراسر دنیا است که علاقمند به فرهنگ و هنر ایران کهن هستند و در عین حال میخواهند مناطقی بسیار زیبا را مشاهده نمایند. کویر دروازه قرآن در شهرستان یزد هر ساله میزبان کسانی است که علاقمند به طبیعت بیابانی بوده و به دنبال آرامش میگردند .استان یزد با کویرها احاطه شده؛ کویرهایی یگانه در جهان و از منحصربه­‌فردترین دیدنی­‌های کشورمان که در نیمه دوم سال گردشگران زیادی را به خود جلب می­‌کند. این کویر که در نزدیکی شهر یزد قرار دارد یک جاذبه گردشگری بسیار متفاوت را در خود جای داده است. وقتی در این کویر در میان تپه‌­های شنی و رمل­‌های زیبا و باشکوه گردش می­­‌کنید، با یک دریاچه مواجه می‌­شوید. دریاچه‌­ای که وجودش در وسط کویر حیرت­‌انگیز است. سبب وجود یک تالاب در آن، شهرت بسیاری برای خود رقم زده است و چشم انداز بی نظیری دارد .این دریاچه از پساب تصفیه‌­خانه شهر یزد درست شده است و مردم محلی به آن حوض جعفر می­‌گویند. این دریاچه با نام دریاچه تسویه­‌خانه آب یزد هم شناخته می­‌شود .این تالاب، در واقع مجموعه ای از تالاب های کوچک و بزرگ است که بین پستی و بلندی های تپه های شنی ایجاد شده اند. در اینجا انواع پرندگان و نیزارها دیده می شود و این تالاب آبشخور حیوانات کویر نیز هست. طول این تالاب حدود ۳ کیلومتر و بیشترین عرض آن ۱ کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا چیزی حدود ۱۱۴۵ متر است .

استان یزد ۱۳ کمپ کویری دارد. بزرگ­ترین امتیاز کمپ کویری دروازه قرآن یا حوض جعفر این است که در فاصله خیلی کمی از شهر یزد قرار دارد و سفر به این منطقه اصلا زمان­بر نیست.

در انتهای این بلوار چندین کمپ کویری وجود دارد که مسیر هر کدام با تابلوی راهنما مشخص شده است.کمپ­‌های کویری برای تفریح و خوش­گذرانی امکانات مناسب و قابل‌­توجهی وجود دارد. در منطقه کویری مورد­نظر ما، دو کمپ هفت‌­سنگ و سندباد از بقیه مشهورتر هستند و امکانات کاملی برای تفریحات کویری برای گردشگران تدارک دیده­‌اند. در این کمپ­‌های کویری می‌­توانید شترسواری کنید، پرواز با کایت باگی و پاراگلایدر را امتحان کنید، روی شن اسکی کنید، موتور چهار چرخ سوار شوید و در رستوران شیشه‌­ای چای و دمنوش بنوشید .
در صورتی که علاقمند به آسمان شب پر ستاره کویری هستید و میخواهید به استان یزد سفر کنید، قطعا رفتن به کویر دروازه قرآن یزد که نزدیک به شهر یزد میباشد میتواند گزینه ای کاملا خوب و مناسب برای شما به شمار رود .
در این کمپ­‌ها، امکان کمپینگ وجود دارد و شب‌­ها در محل کمپ آتش برپا می­‌شود و می­‌توانید در کنار آتش، چای آتشی میل کنید و از تماشای آسمان کویر لذت ببرید. در ضمن به خاطر داشته باشید که برای ورود به کمپ­‌‍های کویر دروازه قرآن باید برای خودروها ورودی پرداخت کنید .
از جمله تفریحات کمپ های کویری این منطقه عبارت است ازسافاری , موتور چهارچرخ , شترسواری , پاراگلایدر و کایت باگی.کویر دروازه قرآن در شهرستان یزد در فصل زمستان دیدنی است و به شما پیشنهاد میدهیم که در این فصل و در روزی که هوا صاف و بدون ابر است به این کویر سفر کنید تا از زیبایی های روز و شب آن بهره مند شوید .کویر دروازه قرآن در انتهای بلوار ۱۲ کیلومتری نصر قرار دارد. ۵ کیلومتر اول این بلوار آسفالته است و بقیه مسیر خاکی، اما نگران نباشید وضعیت جاده خاکی برای عبور و مرور ماشین­ها مناسب است.

کویر دروازه قرآن یزد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی